Waarvoor ter nagedachtenis:

Fredy had sinds mei 2011 blaaskanker.
Begin mei 2012 kregen wij te horen dat Fredy niet meer beter zou worden.
Dan komt er een moment dat er pijn en symptomen verschijnen.

Uiteindelijk komt Fredy terecht op de palliatieve afdeling van Daniel den Hoed oncologisch Centrum.

Tijdens de eerste opname werd er aan Fredy gevraagd of ze een schoonheidsbehandeling wilde, want er was iemand uit gevallen.
Fredy zei volmondig ja en vroeg toen naar het hoe en wat. Want een schoonheidsbehandeling in het ziekenhuis, dat hadden wij nog niet eerder gehoord.
De verpleegkundige antwoordde: "Er is een fonds voor schoonheidsbehandelingen voor patienten van onze afdelingen. Dit jaar is dat gesponseerd door de Ropa Run". Tijdens de behandeling fleurde Fredy helemaal op. Alle nare dingetjes van de afgelopen periode waren even vergeten. Een klein gebaar, een groot genot.

Fredy kon niet tegen ongelijkheid, onderwerpen zoals TV kijken in het ziekenhuis kwamen ter sprake. Op de palliatieve afdeling moest je betalen om TV te kunnen kijken, maar beneden (bij afdeling interne oncologie) konden de patiĆ«nten wel gratis kijken. Het aan- en afmelden voor tv kijken was een heel gedoe, teveel gedoe voor patienten en familieleden die op deze afdeling komen. Dit zou toch anders moeten kunnen?
De laatste 3 weken van haar leven heeft Fredy door gebracht op de palliatieve afdeling van Daniel den Hoed. Ze heeft wederom een schoonheidsbehandeling gekregen en ervan genoten.

Dit soort zaken doen de mensen die daar liggen goed, ze vergeten even de ellende, voelen zich weer even mens in plaats van patiƫnt.
Fredy is in juli 2012 overleden.

Stichting Sperenza, omdat kanker al moeilijk genoeg is.